Opublikowano nowy harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur
Małopolski Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych informuje, że opublikowany został już nowy harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur. Dla przedsiębiorców został zatem ostatni na rok na przygotowania.
KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur, to ogólnopolska platforma do wystawiania, odbierania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych. System został stworzony przez Ministerstwo Finansów w celu uproszczenia i uszczelnienia obrotu gospodarczego. Już od 1 lutego 2026 roku zdecydowana większość podatników zetknie się po raz pierwszy z tym systemem.
Dla przypomnienia, system obowiązkowo miał wejść w życie już w 2024 roku, jednakże jego wersja obligatoryjna była kilkukrotnie odraczana.
W kwietniu 2025 roku Ministerstwo Finansów ogłosiło szczegółowy harmonogram wdrażania obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF. Z wypowiedzi MF wynika, że nie będzie już kolejnego przesuwania terminu.
System ten stanie się obligatoryjny w dwóch etapach:
- Od 1 lutego 2026 r. – dla dużych podatników, których wartość sprzedaży za 2024 r. przekroczyła 200 mln zł brutto
- Od 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych przedsiębiorców, z wyjątkiem najmniejszych podmiotów „wykluczonych cyfrowo”. Dla nich obowiązek ten wejdzie w życie 1 stycznia 2027 r. Nad szczegółami tego, jacy podatnicy będą mieli przedłużony moment wejścia w życie przepisów nadal trwają prace legislacyjne.
Zgodnie z opublikowanym harmonogramem, kluczowe daty i działania przygotowawcze:
- Czerwiec 2025 r.: Publikacja struktury logicznej FA(3) oraz dokumentacji API KSeF 2.0
- Wrzesień 2025 r.: Rozpoczęcie otwartych testów API KSeF 2.0.
- Listopad 2025 r.: Udostępnienie certyfikatów wystawcy faktury oraz testowej wersji Aplikacji Podatnika KSeF 2.0
W lipcu 2025 roku planowane jest zakończenie prac legislacyjnych, wprowadzających zmiany w przepisach, których dotyczy KSeF. Planuje się między innymi wprowadzenie tzw. trybu offline24, w którym pozwoli się na wystawienia faktur mimo np. problemów technicznych czy braku dostępu do internetu.
Ministerstwo Finansów udostępniło bezpłatną aplikację mobilną KSeF, dostępną w sklepach Google Play i App Store. Aplikacja ta umożliwia:
- Wystawianie, przeglądanie i udostępnianie faktur.
- Zarządzanie profilami sprzedawcy oraz tworzenie listy nabywców i rachunków bankowych.
Autor:
Patrycja Kubiesa – doradca podatkowy
Krajowa Izba Doradców Podatkowych Oddział Małopolski