Ariel Ramirez – Misa Criolla w MCK - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

Ariel Ramirez – Misa Criolla w MCK

Swą znaną dziś w całym świecie Mszę kreolską Ariel Ramirez skomponował w pierwszej połowie roku 1963. Punktem wyjścia owego dzieła, w którym tak wspaniały wyraz znalazła liturgia ludowa, są rytmy i melodie folkloru Argentyny i innych krajów Ameryki Południowej.

Otwierające Mszę – Kyrie bazuje na formie baguala vidala kultywowanej na północy kraju, śpiewanej solo i streszczającej w sobie cały dramatyzm życia w tym pustynnym i odludnym kraju. Wzruszający charakter nadaje błagalnym zwrotom Kyrie wybrany przez Ramireza rytm.

W Gloria pojawia się natomiast charakterystyczny dla północnej Argentyny i sąsiadującej z nią Boliwii rytm carnavalito. Jest to rytm pełen radości i uniesienia – wymarzony niejako dla tej części mszy, w której wielbiony jest Boży Majestat. Rytm ów obecny jest w dwóch oddzielonych od siebie frazach. Cezurę stanowi chwila medytacji i skupienia. Dzięki niej, prawem kontrastu, powracający z bogatszym niż na początku akompaniamentem carnavalito wydaje się jeszcze bardziej radosny i żywiołowy i stanowi okazałe zamknięcie Glorii.

Częścią najwspanialszą dzieła – tak w opinii krytyki, jak i samego Ramireza – jest Credo. Obok trudności czysto technicznych, poważnym problemem dla wykonawcy jest uchwycenie specyficznego klimatu ludowej muzyki centrum Argentyny, niezwykle wyrafinowanej, obecnej tutaj w postaci tematu: la chacarera trunca, stanowiącego kanwę Credo. Wyznanie wiary wyraża się więc w formie obsesyjnego i natarczywego rytmu, znajdującego zwieńczenie w słowach głoszących niewzruszoną wiarę w triumf życia wiecznego, mimo cielesnej śmierci.

Sanctus zaś przenika swym punktowanym, pełnym wigoru rytmem el carnaval cochabambino, który stanowi jedną z najpiękniejszych i najbardziej osobliwych postaci folkloru boliwijskiego.

Zamykające Mszę – Agnus Dei wywiedzione jest z ducha ludowej muzyki Pampy – równiny w centrum Argentyny. Jest to muzyka pełna skupienia, spokoju, zamyślenia. Najbardziej zatem adekwatna do przesłania samej modlitwy – upraszającej Boga o powszechny pokój.

Msza kreolska Ramireza, wzbudzająca zachwyt krytyki i publiczności całego świata, ukazuje nam, jak w muzycznym kształcie zawrzeć można najwyższe wartości ducha ludzkiego, i jak sam akt religijny jest w stanie podnieść na szczyty artyzmu muzykę ludową.

Koncert 16 kwietnia 2010 r. godz. 19.00

Sala Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, al. Solidarności 5, Tarnów

Organizator: Mościckie Centrum Kultury, Tarnów

Bilet: 50 zł

W programie:

Carlos Alberto Fonseca - "Missa Afro Brasileira" - fragmenty

Ariel Ramirez - Misa Criolla

WYKONAWCY:

Chór Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie

Teresa Majka-Pacanek - dyrygent

Józef Dwojak - tenor

Krzysztof Dekański - bas

Varsovia Manta – zespół instrumentalny

José Torres - instrumenty perkusyjne


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejCiepłe mieszkanieTarnów.pl miesięcznik miejski