„Atak paniki” doceniło jury, publiczność zachwycił „Najlepszy” - TARNÓW - Polski Biegun Ciepła

„Atak paniki” doceniło jury, publiczność zachwycił „Najlepszy”

32. edycja Tarnowskiej Nagrody Filmowej dobiegła końca. Podczas uroczystej gali wręczenia nagród, która odbyła się 28 kwietnia w tarnowskim Marzeniu (jednym z najstarszych działających kin w Polsce), ogłoszono laureatów Festiwalu Wybranych Polskich Filmów Fabularnych.

Projekcje konkursowe odbywające się w ramach Tarnowskiej Nagrody Filmowej oceniały trzy niezależne gremia: Jury 32. TNF, Jury Młodzieżowe oraz publiczność. Wybór laureatów nie był łatwy: z jednej strony konkurs główny obejmował tylko 12 filmów, z drugiej natomiast – były to filmy, które można określić jako „najlepsze z najlepszych”. – Wybór był bardzo ciężki, ale jestem przekonany, że udało nam się zaprezentować Państwu najbardziej wartościowe filmy fabularne. Chcieliśmy Państwu przedstawić wszystko to, co jest aktualnie najistotniejsze, najciekawsze, najlepsze na wielkim ekranie – wyjaśnia Jerzy Armata, dyrektor artystyczny festiwalu.

O nagrody w konkursie ubiegało się 12 produkcji: „Atak paniki”, „Cicha noc”, „Człowiek z magicznym pudełkiem”, „Czuwaj”, „Dzikie róże”, „Najlepszy”, „Pewnego razu w listopadzie”, „Pomiędzy słowami”, „Ptaki śpiewają w Kigali”, „Twarz”, „Wieża. Jasny dzień” oraz „Zgoda”. – Nie mieliśmy prostych decyzji i łatwych wyborów. To świadczy o czymś szerszym – kino polskie jest w bardzo dobrej kondycji i w bardzo dobrym momencie. To, co obserwuję od kilku lat (erupcja dobrych reżyserów i producentów) sprawia, że dzisiejszą kinematografię można spokojnie porównać do wielkich momentów kina polskiego, która rozpoczęła się od połowy lat ‘50 filmem A. Wajdy „Pokolenie” i trwała do „Jak być kochaną” W. Hasa, czy do okresu polskiego kina niepokoju moralnego (A. Wajda, K. Zanussi). Dziś obserwujemy coś, co ja prywatnie nazywam „kinem walki o człowieka” a czasami o człowieczeństwo. To są te problemy, które pojawiają się m.in. w filmach reżyserów, którzy zostali dziś nagrodzeni. Oby tak było dalej – mówi Janusz Zaorski, przewodniczący Jury 32. TNF

Decyzją Jury 32. TNF nagroda Gran Prix (statuetka „Maszkarona” i 20.000 zł) powędrowała do Pawła Maślony reżysera filmu „Atak paniki” za brawurową, perfekcyjnie zrealizowaną komedię, podszytą gorzką refleksją o współczesnym świecie. Jury przyznało także nagrodę specjalną (5.000 zł) ufundowaną przez Telewizję Kino Polska. Jej laureatem został Andrzej Jakimowski, reżyser filmu „Pewnego razu w listopadzie”. Uzasadniając swój wybór, Jury 32. TNF wskazało, iż jest to „ważny obywatelski głos ostrzegający przed chorobami XXI wieku: nietolerancją, ksenofobią i nacjonalizmem”. Jury Młodzieżowe statuetką „Kamerzysty” i kwotą 5.000 zł uhonorowało Annę Jadowską, reżyserkę filmu „Dzikie róże” za doskonale opowiedzianą, pełną subtelności i osadzoną blisko współczesnej rzeczywistości historię. Publiczność festiwalowa, która jak co roku wypełniała kinową sale po brzegi, postanowiła przyznać nagrodę publiczności – statuetkę „Publika” i 10.000 zł – Łukaszowi Palkowskiemu, reżyserowi filmu „Najlepszy”. Z kolei statuetka „Maszka” i kwota 5.000 zł, czyli nagroda, którą dysponowało Jury Dziecięce, zostały przyznane Telewizyjnemu Studiu Filmów Animowanych – producentowi filmu animowanego z serii „Baśnie i bajki polskie”, odc. „Małpa w kąpieli”.

Tegorocznym laureatem nagrody za całokształt twórczości – statuetką „Więź” i 15.000 zł – decyzją Kapituły 32. TNF został wybitny polski scenarzysta, reżyser, scenograf, pisarz, pedagog – Janusz Majewski, twórca takich filmów jak: „Zaklęte rewiry”, „C.K. Dezerterzy”, „Lekcja martwego języka”, czy „Mała matury 1947”.

(lb)


Europejski Fundusz Rozwoju RegionalnegoEuropejski Fundusz SpołecznyProgram czyste powietrze - weź dotację, wymień piecEkointerwencja - Zgłoś spalanie odpadów lub naruszenie uchwały antysmogowejTarnów.pl miesięcznik miejski